۱۳۹۷ اسفند ۱۰, جمعه

آموزش سئو با تکنیک های کاربردی و جدید

اگر شما یک مدیر سایت هستید و حضور فعالی در فضای اینترنت دارید حتما اهمیت بودن در نتایج برتر گوگل را بیش از همه میدانید. امروزه بودن در نتایج برتر گوگل میتواند سرنوشت تجاری شرکتها را رقم بزند و چه بسیار شرکتهای کوچکی که در نتیجه حضور در نتایج برتر گوگل توانسته اند تبدیل به شرکتهای بسیار بزرگ با درآمدهای میلیاردی بشوند.
به کلیه عملیاتی که انجام می گردد تا یک سایت و یا یک صفحه خاص از سایت در صفحه اول نتایج طبیعی جستجوی گوگل قرار گیرد سئو یا بهینه سازی سایت می گویند. سئو موضوعی تخصصی است که میتواند توسط یک شرکت فعال در این زمینه برای شما انجام گیرد. اما از آنجا که این موضوع زمانبر بوده و هزینه استفاده از خدمات شرکتها گاه بسیار بالا می باشد، لذا مدیران سایتها در اکثر مواقع تمایل دارند تا خود آستین بالا زده و به آموزش سئو بپردازند تا با این روش نه تنها بتوانند سایت خود را در یک کلمه بلکه در تمام کلمات مورد نیاز کسب و کار خودشان به رتبه های برتر گوگل برسانند.

اگر به آموزش سئو اهمیت میدهید بهتر است در ابتدا به چند موضوع مهم اشاره کنم. یکی از روشهای موفقیت در رسیدن به نتایج برتر گوگل تخصصی بودن سایت در یک زمینه خاص است. یعنی سعی کنید سایت شما فقط در یک موضوع خاصی فعالیت داشته باشد. این مسئله هم از طرفی باعث میشود تمرکز شما در تولید محتوا و به روز رسانی های سایت بیشتر باشد و از طرف دیگر گوگل عاشق سایتهای تخصصی است. در صورتیکه گوگل متوجه شود سایت شما در زمینه خاصی بصورت تخصصی فعالیت میکند کم کم در آن مورد خاص به سایت شما اهمیت بیشتری میدهد. مثلا اگر بصورت تخصصی در زمینه دکوراسیون فعالیت کنید گوگل در جستجوهای مرتبط با دکوراسیون به سایت شما نسبت به سایتهای عمومی تر اهمیت بیشتری میدهد.
موضوع بعدی در آموزش سئو اهمیت فعال بود سایت است. گوگل به راحتی متوجه فعال بودن یا نبودن سایتها میشود و در صورتیکه ببیند شما اهمیتی به سایت خود نمیدهید او نیز کم کم به سایت شما اهمیت نخواهد داد. پس همواره سعی کنید سایت خود را با نوشتن مقالات و مطالب مرتبط با کسب و کارتان به روز نگه دارید.

چشمتان به رقبا باشد!
یکی از مهمترین نکات آموزش سئو که باید به آن توجه زیادی داشته باشید پیگیری مداوم رقبا است. سئو یعنی جنگ با رقبا و هر کسی که قویتر بوده و دانش بیشتری داشته باشد پیروز این جنگ خواهد بود. یک دیدگاه سنتی در مورد سئو این است که سئو یعنی افزایش رتبه در موتور جستجو، ولی در واقع سئو یعنی پیشی گرفتن بر رقبا و شکست دادن آنها، چرا که اگر در یک کلمه کلیدی هیچ رقیبی نداشته باشید حتی بدون رعایت قوانین سئو نیز شما همیشه رتبه 1 گوگل خواهید بود. پس ضروری است که همیشه چشمتان به رقبا باشد. در سئوی امروز یکی از تکنیکهای بسیار مهم و حرفه ای که بزرگترین سایتهای دنیا نیز از آن استفاده میکنند تحلیل رقبا است. شما باید رقبای خود را از نظر محتوا تحلیل کرده و نسبت به آنها محتوای بهتری تولید نمایید. و همچنین در بخش بک لینک سازی و استراتژیهای مختلف لینک بیلدینگ رقبا نیز باید آگاهی داشته و سعی کنید همیشه یک قدم از آنها جلوتر باشید.
index ایندکس چیست؟
اگر گوگل سایت شما در دیتابیس خود ذخیره کند یعنی حداقل یکبار در سایت شما و یک صفحه خاص از سایت شما بخزد (crawl کند) و آن در دیتابیس خود ذخیره کند اصلاحا میگوییم سایت یا آن صفحه ایندکس شده است.
چگونه بفمیم یک صفحه از سایت ایندکس شده است؟
برای اینکه متوجه بشویم سایت یا یک صفحه از سایت ایندکس شده است راههای مختلفی وجود دارد. ولی ساده تر ین راه استفاده از عبارت ":info" قبل از آدرس URL آن صفحه می باشد. مثلا برای اینکه متوجه شویم همین صفحه آموزش سئو در گوگل ایندکس شده است یا نه کافیست عبارت info:https://rayatarh.com/seo-tutorial/ را در گوگل جستجو کنیم.
انواع سئو
← سئوی داخلی on page SEO
بخش از عملیاتی که در جهت افزایش رتبه سایت در گوگل انجام میدهیم بایستی بر روی خود سایت انجام پذیرد. مثلا اینکه محتوای سایتتان چگونه باشد، سرعت سایتتان چقدر باشد و یا حتی طراحی و UX سایت چگونه باشد و ... تمامی عملیاتی که با هدف سئو بر روی خود سایت انجام میگیرد سئوی داخلی یا on page SEO گفته میشود. سئوی داخلی از اهمیت بسیار زیادی برای گوگل برخوردار است و بویژه در طی چند سال اخیر گوگل با بوجود آوردن الگوریتمهای جدید مانند الگوریتم مرغ مگس خوار و رنک برین، اهمیت خیلی زیادی به موضوع سئوی داخلی داده است. اخیرا در یک تحقیق از 1200 نفر بازاریاب فعال اینترنتی 43 درصد آنها بر این باورند که سئوی داخلی بیشترین تاثیر را در سئو و بهبود رتبه سایت در گوگل دارد.  
← سئوی خارجی off page SEO
سئوی خارجی شاید جذابترین بخش از فرایند سئو باشد. برخلاف سئوی داخلی که در بالا توضیح داده شد جهت بهبود رتبه گوگل برخی عملیات نیز باید خارج از سایت ما انجام پذیرد و ارتباطی به محتوای سایت و یا خود سایت ما ندارد. به اینگونه عملیات سئو که در خارج از سایت انجام میگیرد سئوی خارجی یا off page SEO گفته میشود. از شاخص ترین بخشهای سئوی خارجی میتوان به لینک بیلدینگ و همچنین سوشیال سیگنالها (شبکه های اجتماعی) اشاره کرد. سئوی خارجی نقش بسیار مهم و پر رنگی در سئو دارد. اهمیت سئوی خارجی به قدری بالاست که تا چند سال پیش فقط توسط لینک بیلدینگ میتوانستیم حتی سخت ترین کلمات کلیدی را نیز به صفحه اول گوگل بیاوریم، ولی همانطور که اشاره شد در چند سال اخیر گوگل تغییراتی را در الگوریتم بوجود آورد و اهمیت بیشتری به موضوع سئوی داخلی و بویژه محتوا داد. ولی با این حال ارزش و اهمیت سئوی خارجی و بویژه بک لینک کم نشده است و برای رسیدن به رتبه های بالای گوگل حتما باید به این بخش نیز نگاه ویژه ای داشت. بررسی های اخیر که توسط سایت موز انجام شده است به این نتیجه رسیده است که بک لینکها همچنان بیشترین تاثیر را در رتبه بندی گوگل دارند.
اگر به ادامه این مقاله علاقمند بودید توصیه میکنم ادامه آن را از منبع اصلی آموزش سئو مطالعه نمایید: